Poskytujeme činnosti související s prevencí rizikového chování a terapeutické, facilitační, konzultační a poradenské služby. Realizujeme vzdělávání pro odbornou veřejnost a programy primární a sekundární prevence. Jsme členy Komunitního plánování v Ostravě, Komise pro sociálně-právní ochranu dětí při Magistrátu města Ostravy a Odborné společnosti pro prevenci rizikového chování, z.s.
Naším hlavním cílem je eliminovat projevy rizikového a kriminálního chování u dětí a mladých lidí, a zmírňovat jejich dopady pro ně i pro společnost.
Motto: "Uprostřed každého problému se nachází příležitost." (A. Einstein)
Kdo jsme
Spolek vznikl v roce 2013 jako PREVALIOSTRAVA a měl sídlo v Ostravě. Realizoval aktivity spojené s primární prevencí rizikového chování. Později se přesunul do Prahy a jeho novým názvem se stal Institut pro primární prevenci, z.s. Poslední, poměrně radikální, změna proběhla v roce 2019. Sídlo spolku se přesunulo zpět do Ostravy, změnila se členská základna a rozšířilo se spektrum poskytovaných činností.
Nyní se jmenujeme Institut prevence, z.s. a zaměřujeme se oblast prevence rizikového chování. Kromě programů v oblasti primární a sekundární prevence, poskytujeme také terapeutickou, facilitační a poradenskou práci a edukaci odborné veřejnosti.
Byli jsme čtyři lidé, kamarádi, kteří se chopili příležitosti a rozhodli se poskytovat prevence jinak, než to dělali doposud. A hlavně v úzkém kolektivu blízkých lidí. Těší nás, že se postupně rozrůstáme a přidávají se k nám další lidé s podobným přesvědčením. Všechny nás spojuje společný zájem pracovat s dětmi, které svým chováním porušují pravidla a normy společnosti.
Členové spolku
Mgr. Lukáš Grochal – předseda spolku

Vystudoval jsem Sociální pedagogiku se specializací na Výtvarnou výchovu a absolvoval jsem pětiletý sebezkušenostní výcvik zaměřený na „rogeriánství“. V praxi jsem od roku 2008, a to jak na poli sociální prevence, tak pedagogiky.
Pracoval jsem v neziskovém sektoru v různých sociálních službách a vyučoval na vysokých školách. V současné době působím na více místech. Vedu terapeutické, podpůrné a růstové skupiny zaměřené na elimiaci a neutralizaci rizikového chování a na coming out. Poskytuji také poradenství obětem trestných činů a vyučuji na vysoké, střední i základní škole. Vykonávám funknci školního psychosociálního poradce a metodika prevece. V Institut prevence, z.s. působím jako předseda spolku a odborný garant.
Jsem členem několika odborných diskusních platforem, přednáším na konferencích a publikuji v časopisech. Ze všeho nejdůležitější však pro mě je rodina, jsem náhradní rodič, pěstoun.
Mgr. Kateřina Grofková
Vystudovala jsem obor Sociální pedagogika a od roku 2013 se profesně věnuji především oblasti školní prevence a práce s třídními kolektivy. Absolvovala jsem pětiletý sebezkušenostní výcvik zaměřený na vedení třídních kolektivů a skupin osobnostního rozvoje, který vychází z přístupu orientovaného na člověka Carla Rogerse. Působila jsem v různých typech institucí, jak v neziskovém, tak ve státním sektoru.
V současné době se zaměřuji na realizaci preventivních programů v rámci organizace Institut prevence, z.s., kde vedu dva projekty orientované na primární prevenci ve školním prostředí a zároveň facilituji terapeuticky zaměřenou seberozvojovou skupinu, pro děti a mládež eliminující rizikové chování.
Dlouhodobě se specializuji na témata prevence rizikového chování, podpory pedagogických pracovníků a rozvoje zdravého školního klimatu. Jsem členkou několika odborných platforem a věnuji se přednáškové činnosti.

Mgr. Irena Štulíková, DiS.
Na vysoké škole jsem vystudovala obor Vychovatelství s resocializačním zaměřením a souběžně také obor Sociální práce na vyšší odborné škole. Můj pracovní život je velmi barvitý, vždy jsem se však držela své profese, kterou mám ráda. Pracovala jsem v neziskovém sektoru, na akademické půdě a pro krajský úřad, a to na pozicích sociální pracovnice, komunitní pracovnice, metodička sociální služby, lektorka sekundární prevence, administrátorka praxí a koordinátorka projektu.
V současné době jsem na rodičovské dovolené se svým třetím potomkem. Mám ráda svou rodinu a přátelé. Jsem společenská, přemýšlivá a někdy prostořeká. Naplňuje mě pomáhat lidem, kteří se neumí nebo nemohou pomoct sami. V kontaktu s nimi si cením přirozenosti a upřímnosti a věřím, že když se jim dostane podpory, zvládnou překonat každou životní překážku a nástrahu. Kolegové mě, dle jejich slov, vnímají jako „srdcařku“, která je skromná, na nic nehraje a ráda inovuje a neustále přemýšlí, jak věci zlepšovat a posouvat kupředu.
Bc. et Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. – místopředsedkyně spolku
Bakalářský titul mi přineslo studium na LF UK v oboru „Ošetřovatelství“, dále jsem absolvovala magisterské studium v oboru „Vychovatelství s volnočasovým a resocializačním zaměřením“ na PdF OU a doktorát jsem získala v oboru zaměřeném na sociální služby a poradenství na FF OU. Veškeré moje vzdělání má však jedno společné, patří do oblasti pomáhajících profesí. Úspěšně jsem rovněž absolvovala pětiletý sebezkušenostní výcvik v dynamicky orientované psychoterapii a také výcvik v tanečně pohybové terapii.
Jsem odbornou asistentkou na Katedře sociální pedagogiky PdF OU, kde vyučuji, zkoumám a vedu závěrečné práce. Kromě působení na akademické půdě přednáším na konferencích, školím odbornou i laickou veřejnost, publikuji v odborných časopisech a terapeuticky pracuji s dětmi s projevy rizikového chování, s obětmi trestných činů a s rodinami v náhradní rodinné péči. Dříve jsme působila například v psychiatrické nemocnici a ve Fondu ohrožených dětí. Mým posláním a vášní je aktivně pomáhat lidem, provázet je na jejich životní cestě a směřovat je ke zlepšení nepříznivé situace, ve které se momentálně nacházejí. V pracovních i osobních vztazích stavím na blízkosti, upřímnosti, ohleduplnosti, férovosti, vzájemné důvěře a respektu.
Jsem inovátorská, společenská, přátelská a mám ráda výzvy. Považuji se za velmi aktivní osobu. Tančím, cestuji, chodím na hory, čtu, sleduji filmy a svůj čas nejraději trávím s rodinou a přáteli.
Mgr. Adéla Recmanová, Ph.D.

Vystudovala jsem doktorský program Sociální práce a od roku 2012 se v praxi věnuji prevenci rizikového chování, především školské primární prevenci. Mám dlouholeté zkušeností s prací s třídními kolektivy i s ohroženými dětmi a jejich rodinami. Blízká je mi také práce s lidmi ze sociálně vyloučených lokalit, kde mám zkušenosti s komunitní (sociální) prací.
V Institutu prevence působím jako metodička programů školské prevence, kde poskytuji týmu metodickou podporu. V rámci projektu Terapeutická práce s ohroženými rodinami poskytuji dětem a jejich rodinám individuální podporu a facilituji peer skupinu pro děti a dospívající, kteří u nás prošli terapeutickým procesem.
Ve své praxi vycházím z přístupu orientovaného na člověka podle Carla Rogerse a opírám se o pětiletý sebezkušenostní výcvik ve vedení tříd a skupin osobnostního rozvoje (KVP). Absolvovala jsem rovněž studium k výkonu specializovaných činností – prevence sociálně patologických jevů.
Příležitostně přednáším a vedu workshopy pro odbornou i laickou veřejnost, včetně škol a neziskových organizací. Pracuji také na Fakultě sociálních studií Ostravské univerzity, kde se věnuji výuce, výzkumu i publikační činnosti.
Mgr. Jan Lisník

Po absolvování bakalářského a magisterského studia oboru Sociální práce na Fakultě Sociálních Studií Ostravské univerzity jsem nastoupil tamtéž do doktorského studijního programu, ve kterém se výzkumně zabývám sociální prací s rodinami žijícími v přelidněných bytech.
Kromě zapojení do tamních výzkumných projektů zaměřených např. na zapojování otců při sociální práci s rodinami nebo na šíření dezinformací ve společnosti jsem od roku 2022 lektorem školské selektivní prevence zde v Institutu.
Bc. Markéta Holušová
V Institutu prevence, z. s. působím jako lektorka selektivní a všeobecné primární prevence a také jako lektorka peer skupiny. Každoročně připravuji konferenci Den prevence, určenou učitelům a dalším odborníkům působícím v oblasti školské primární prevence.
Ve své profesi se dále vzdělávám, abych mohla dětem a mladým lidem poskytovat co nejkvalitnější podporu a vedení. Děti vnímám jako partnery, od kterých se můžeme mnohé naučit. K jejich osobnosti i potřebám přistupuji s respektem, pokorou a otevřeným srdcem, vždy s ohledem na jejich individualitu.
Mojí snahou je vytvářet bezpečný a podnětný prostor, ve kterém mohou růst, objevovat své schopnosti a posilovat zdravé životní postoje.

Jana Nováková
Vystudovala jsem Vyšší odbornou školu sociální v Ostravě. Následovalo bakalářské studium Sociální patologie
a prevence na Slezské univerzitě v Opavě a navazující magisterské studium Sociální práce s poradenským zaměřením na Ostravské univerzitě.
Již během studia jsem se zapojovala do různých dobrovolnických programů, z nichž některé byly zaměřené na práci s dětmi a mládeží, které vykazovaly nějakou formu rizikového chování. Praxi jako takovou jsem započala externím působením na Lince důvěry v Opavě a od roku 2007 do roku 2019 jsem vykonávala práci sociální pracovnice orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Během této doby jsem také absolvovala pětiletý psychoterapeutický výcvik Integrativní psychoterapie pod vedením MUDr. Jana Kubánka. Po dalších více než 6 letech na rodičovské dovolené jsem se rozhodla svou profesní dráhu změnit a osud mne zavál do Institutu prevence, z.s.
Ač jsem v organizaci začátečníkem, věřím, že se mi zde podaří najít své místo a dokážu být dobrým průvodcem těm, se kterými se potkám.

Ing. et Mgr. Jan Slavík
Více než třináct let působím v oblastech, kde je v centru pozornosti člověk, vztahy a podpora druhých. Vystudoval jsem teologii a jedenáct let jsem pracoval jako duchovní. Osm let jsem vedl Diecézní centrum mládeže, kde jsem se věnoval doprovázení mladých lidí a vedení týmu pracovníků.
V posledních letech jsem rozšířil svou profesní dráhu směrem ke koučinku a rozvoji osobnosti. Zaměřuji se zejména na témata spojená s mindfulness, prací s emocemi, budováním zdravého sebevědomí, asertivitou, komunikací, prožíváním životních změn a odpouštěním. Tato témata také přednáším a provázím jimi jednotlivce i skupiny.
Současně se vzdělávám v psychoterapeutickém výcviku zaměřeném na řešení, který mi umožňuje prohlubovat schopnost citlivě a efektivně podporovat klienty v náročných životních situacích. V Institutu prevence v Ostravě působím jako lektor a facilitátor.

Mgr. Helena Chalupová
Vystudovala jsem bakalářské studium na Ostravské univerzitě v oboru Učitelství pro mateřské školy. Následně jsem pokračovala v magisterském studiu na UPOL, kde jsem získala magisterský titul v oboru Řízení volnočasových aktivit.
Své první zkušenosti v oblasti prevence jsem započala v roce 2014, kdy jsem řadu let působila jako lektorka primární prevence v mateřských a především základních školách. Absolvovala jsem dvouleté specializační studium pro školní metodiky s názvem „Studium k výkonu specializačních činností – prevence sociálně patologických jevů“.
Po ukončení studií jsem začala pracovat v neziskové organizaci na pozici pedagogického pracovníka v integračním projektu. Poté jsem pracovala v mateřské škole. Práci s dětmi, mladistvými a jejich kolektivy mám velice ráda. Je to práce, která mne naplňuje a těší mě, když vidím pozitivní výsledky mého působení.

Ivana Sikulová
Vystudovala jsem umělecko-pedagogický obor na Ostravské univerzitě a většinu svého profesního života se věnuji alternativnímu školství a domácímu vzdělávání.
Při své práci se setkávám s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, pro které je klíčový respektující přístup a individuální podpora. Mám zkušenosti z vedení mateřské školy, z průvodcovské role v lesní škole i z lektorování kreativních workshopů pro děti i dospělé.

Ing. Patrik Niebroj
Mou hlavní profesí je produktový manažer v jedné nadnárodní inventarizační společnosti. Inženýrský titul jsem získal na VŠB-TU Ostrava v oboru Management, předtím jsem studoval na Slezské univerzitě v Opavě obor Marketing a management. V ekonomickém odvětví pracuji od roku 2008. Již po čtyřiroky dělám finančního manažera v organizaci Institut prevence, z.s.
Jsem táta dvou úžasných synů, což je i mým koníčkem. Kromě toho rád čtu, poslouchám hudbu, sleduju filmy a seriály, navštěvuji zajímavá zahraniční i tuzemská místa, a také si občas s láskou zavzpomínám na studium střední školy, a maluji. V tuto chvíli jsem ale nejraději se svou rodinou. Zajímají mě témata související s kontaktním a partnerským rodičovstvím, s náhradní rodinou péčí a s prací s ohroženými dětmi. Mám za sebou také přípravu pro výkon dlouhodobé pěstounské péče. Jsem přátelský, pečlivý a mám rád humor. Zakládám si na vzájemném respektu a věřím, že se vše dá vyřešit. Práce kolegů v Institut prevence, z.s. je mi blízká, obdivuji ji a věřím v její smysl. Jsem rád, že jsem toho součástí. Kromě zmíněného mám rád výzvy, a finanční řízení projektů v nestátní neziskové organizaci výzvou skutečně je :D.



